Klasická školka? Nic pro nás!

Nejsem zastáncem toho, že malé děti potřebují kolektiv mnoha vrstevníků (a ještě k tomu často). Naopak si myslím, že jim neprospívá. Malé děti potřebují hlavně rodiče nebo jiné blízké lidi, kteří jsou vždy na jejich straně a jsou jim k dispozici kdykoliv. Potřebují kolem sebe celé generační spektrum - starší děti, od kterých se mohou učit, mladší děti, kterým můžou být zase vzorem naopak oni nebo kterým můžou pomáhat. Potřebují i dospělé a seniory, muže i ženy, ne bandu stejně starých. Se staršími nebo naopak s mladšími dětmi většinou nesoupeří, nepřou se s nimi o hračky, nedohadují se tolik, jako se stejně starými, tedy s dětmi, které jsou na tom dost podobně, co se týče psychického vývoje.

Neposílala bych svoje děti pravidelně a často do kolektivu, který vedou dospělí, které ani téměř neznám. Nevím, jaké zastávají hodnoty, neznám jejich životní filozofii. V klasických školkách se jedná nejčastěji o skupiny vedené převážně ženami, které jsou většinu času zavřené s větším počtem dětí v místnosti. Kde mají tyto PANÍ UČITELKY brát trpělivost na každého človíčka zvlášť? Jak mají řešit jejich rozepře či nešvary? Kde mají brát energii na věnování se všem dostatečně, s láskou a respektem? 

Pět dní v týdnu děti budit a rychle odbýt snídani jen proto, aby stihly být včas ve školce? To bych nechtěla! Naši kluci vstávají, až když se sami probudí, někdy jdeme snídat hned, jindy si předtím dlouho hrají. TO je pro nás přirozené. Večer se nemusíme stresovat tím, že "už je pozdě, musíme jít spát, abychom ráno vstali". Kluci jdou spát, až se jim samotným chce. Nemusí usnout "na povel", vědí moc dobře sami, kdy se jim chce spát. Nerozhodujeme to za ně my - rodiče. Někdy usnou těsně po večerním čtení, jindy si chtějí ještě hrát. 

Ještě nechodí do školky?? Ptalo se a divilo hodně lidí v našem okolí po Timonkových 3 narozeninách. Proč by měl? Ptala jsem se já. V naší společnosti je zvykem, že děti školky navštěvují. Rodiče jim často nechávají i rezervovat místo a jen co jim jsou 3 roky, na nic nečekat a nastoupit (DO SYSTÉMU). Většina rodičů podle mého ani moc nepřemýšlí nad tím, proč tam své malé človíčky vlastně dávají. Mnoho dětí na začátku pláče, ale "Jen co odejdete, tak přestane", slyší hodně maminek od paní učitelky, nebo "Však ono si zvykne", radí často příbuzní. Setkávám se i s rodiči, kteří vědí (!), že jejich děti do školky nechodí rády, a přesto je tam každý den posílají. Proč to dělají? Proč si má díte na NĚCO ZVYKAT? Proč ho učit, že o sobě nesmí rozhodovat samo? Protože se to TAK DĚLÁ. :(

Důvod, proč chodí děti do školky, je pro mnoho rodičů v mém okolí hlavně: "odpočinout si od dítěte", nebo "získat čas na práci". Zjistila jsem, že když dětem měníme častěji prostředí, nemám potřebu si od nich "odpočinout", trávím s nimi čas ráda. Nejsem na ně sama, to je také velmi důležité. S manželem se oba věnujeme umělecké branži, máme tedy poměrně dost volného času a když jdeme "do práce", nabije nás to a domů se vracíme s novou energií, elánem a patřičným odstupem, který se často hodí. Můžeme si brát i kluky s sebou, když je to žádoucí. Ano, máme povolání, které nám dovoluje většinu času být s našimi dětmi, ale věřím, že to tak může mít každý, protože: "Jaké si to uděláš, takové to máš".   

Zatím co spoustu dětí tráví čas v klasické školce, ty naše si jsou většinou pány svého času. Chodíme na delší procházky se psem, někdy k někomu na návštěvu, sem tam se potkáme se sousedy na předzahrádce na kafi. Někdy "hlídáme" i jiné děti, chodíme do divadla a také poměrně hodně cestujeme. Dost často slýcháváme: "Počkejte, až budou děti chodit do školy, to už nebudete moc odcestovat, kdy se vám zachce." Ale ano, budeme! :) Naše děti nebudou chodit do klasické školy.

Neztotožňuji se s principy a chodem klasických školek, moc ale fandím školkám lesním. Jednu takovou v Toulcově Dvoře na Praze 10 navštěvuje náš starší syn Timi - 2x týdně už rok. Prvních pár měsíců tam trávil jen dopoledne a od jeho 4 let tam zůstává i na odpolední odpočinek. Má to tam moc rád, vždy se těší. :)

Co mi vyhovuje na naší lesní školce? Všechny děti jsou pohromadě, žádné rozdělování podle věku. Většinu času tráví venku a jako případné zázemí jim slouží maringotka, kde i mohou odpoledne odpočívat při čtení pohádek. Navštěvují hospodářská zvířata, pozorují hmyz na louce, zahradničí, jezdí na raftu, zpívají si, jezdí na výlety, hrají si na řemesla, hřejí se u ohně, vyrábějí nejrůznější předměty, nebo se "jen" šťourají klackem v zemi. Schází se jich poměrně málo - nejčastěji kolem 10ti dětí a věnují se jim 2 PRŮVODCI - Karel s Katkou nebo Magdou. Ti si s dětmi tykají, jsou s nimi kamarádi a tak se k nim i chovají. Nenutí je do ničeho, děti je respektují a oni respektují je. K tomu všemu ještě velký bonus - školková jídelna získala certifikát Skutečně zdravá škola - dětem vaří z kvalitních surovin, velmi často v bio kvalitě. A nemusíme kvůli Lesníčku brzy vstávat, stačí dorazit do 9 hod.


Ano, musíme si za tuto školku zaplatit, ale 3 000,-Kč měsíčně z našeho rodinného rozpočtu za to, že Timonek tráví 2 dny v týdnu z velké části v přírodě a v kolektivu, který má životní hodnoty a priority podobné těm našim, nám za to stojí. 

Proč stát tento typ školek, spolků a sdružení více nepodporuje?! :(

1 komentář:

  1. Moc hezky napsané. Vidímv to úplně stejně. Žiju v Itálii a tady se diví, proč svého ročního syna nedám do jeslicek, ze prý potřebuje kolektiv a bude napřed. Je mi k pláči z těchto názorů. Pak se nedivme, ze svět je tam, kde je, když si myslíme, ze dítěti je líp s vychovatelkou než s maminkou.

    OdpovědětVymazat

copyright © . all rights reserved. designed by Color and Code

grid layout coding by helpblogger.com