Výlet do Dánska - s dětmi

V květnu tohoto roku jsem se vydali na náš první delší rodinný výlet. Poprvé jsme vyrazili s našimi dětmi (1 a 4 roky) a psem za hranice Česka. Autem. Do Dánska na ostrov Fyn. Před odjezdem jsem se snažila na internetu vyhledat nějaké tipy, co v Dánsku s dětmi navštívit, a protože se veškeré servery zmiňovaly převážně o Zoo v Odense a muzeum Lega (Zoo i muzeum máme v Praze taky, chci vidět něco jiného!), rozhodla jsem se po našem návratu, že se podělím o naše zážitky z výletů, na které jsme dostali tipy přímo na místě od našich přátel, kteří v Dánsku žijí. Tady je naše cesta den po dni, pro inspiraci 😊

Je pátek, 5. května a my se vydáváme na naši první delší cestu s dětmi. Mimo domov budeme 10 dní. Před pár dny jsme oslavili Mateovy první narozeniny, Timimu jsou necelé 4 roky. Jede s námi i náš pes Damian, který se jen tak tak vejde na zadní sedadlo mezi autosedačky.

Jedeme navštívit naše přátele, kteří v Dánsku žijí. 10ti hodinovou cestu jsme se rozhodli rozdělit na dvě části. Z Prahy vyrážíme směr Berlín po obědě. Přespíme v německém městečku Wandlitz, kde máme domluvené ubytování přes Airbnb. Cesta trvá dle plánu čtyři hodiny. Malý útulný byt se nachází v domě majitelů, jen pár minut chůze od jezera. Mimo sezónu jsou přilehlé kempy a loděnice zavřené, ale západ slunce je pro nás dostačující atrakce. Z auta vytahujeme golfky a odrážedlo a jdeme na večerní procházku. Ráno ještě stihneme nakoupit chřest (je chřestová sezóna, tak jsou stánky na každém rohu) a pokračujeme v cestě. Timi kouká na filmy na tabletu, Maty pospává, během toho jíme. Vlastně pořád jíme J Po 5ti hodinách vjíždíme na most vedoucí na ostrov Fyn (druhý největší ostrov Dánska) a jásáme při pohledu na okolí! Je to nádhera. Kluci vidí poprvé moře. Milujeme moře.

Je 18hod. a my vjíždíme do přímořské chatové osady v Monkebo. Okolo nás plno malých sympatických cihlových nebo dřevěných domečků s malými zahrádkami nebo terasou, v bezprostřední vzdálenosti od moře. Michael nás vítá síťkou na ryby a prutem na chytání krabů. Prý je to povinná výbava každého malého kluka J Dá se koupit téměř v každém superkarketu. Hned jdeme všichni společně k moři. Je teplo, svíti sluníčko, moře voní řasami a solí a nad námi poletují rackové. Je nám krásně.

Teplé slunečné počasí je i následující den. Michael nám půjčil malý přenosný gril, my si v supermarketu nakoupili ryby, krevety a nějakou zeleninu a vydáváme se najít hezké místo na pláži vhodné k pikniku. Jedeme směr vesnice Nordskov a asi po 15ti minutách jízdy objevujeme travnatý pás podél upravené písčito-kamenité pláže. Jsme mile překvapeni tím, jak všude, kde to je jen trochu možné, jsou lavičky se stolky a často i venkovní gril. Dánové moc rádi piknikují u moře. Nejdříve jsem na místě úplně sami. Během odpoledne se pláž postupně zaplnila několika rodinami, které očividně vyrazili na poobědovou procházku. Někteří místní otužilci se i koupají. My se v moři brouzdáme po kotníky a mezi kameny ve vlnolamech hledáme kraby a rybičky. Opravdu moc příjemně strávený den! Maty zde začal se svými prvními krůčky J

Pondělí je chladné a větrné. Rozhodujeme se, že pojedeme na výlet na 30km vzdálenou bizoní farmu.  Farma i tamní obchůdek jsou však zavřené. Prohlídka se koná jen v pátek večer (v letních měsících i v sobotu). Na bizony jsme se podívali pouze z auta a jedeme dál, směr Bogense. Městečko má krásný rozlehlý přístav a malebné uličky. Nedaří se nám ale najít žádnou otevřenou restauraci, kde bychom se mohli najíst. Paní na ulici nám na otázku, kde se místní stravuji, odpovídá: „doma“ J Restaurace bývají v Dánsku otevřené většin jen od pátku do neděle a jsou velmi drahé. Dánové preferují vlastní stravovaní. Nejenom, že restaurace navštěvují spíše jen při zvláštních příležitostech, ale také v muzeích a dalších podobných zařízeních si můžete sníst vlastní svačinu v prostorách právě k tomuto určených. Většinou je součástí i herna pro děti a často se zde ani nevyskytuje žádný bufet nebo jídelna, kde by bylo možné si jídlo zakoupit.
V úterý jedeme s Michaelem na projížďku lodí. K naší lítosti je jeho rybářská loď porouchaná, ale naštěstí má ještě motorový člun. Plujeme podél pobřeží do asi 10km vzdáleného města Kerteminde a během cesty se dozvídáme, že již mnoho let platí v Dánsku zákaz jakékoliv další výstavby ve vzdálenosti 1km od pobřeží. Omezení se vztahuje třeba i jen na obyčejnou lavičku. Michael vyndává plechovky s pivem s tím, že v Dánsku je možné řídit loď i vozidla na silnici s promile do 0,5. Plujeme, pijeme, povídáme si J

Na středu máme naplánovanou návštěvu Fjord and belt v Kerteminde. Jedná se o výzkumné centrum, které seznamuje návštěvníky s mořským životem blízkého okolí Dánska. Přihlížíme komentovanému krmení lachtanů a velryb a pak jdeme na prohlídku celého areálu. Věnuje se nám jeden ze zaměstnanců. Vytahuje z vody kraby, hvězdice a nejrůznější ryby a dává nám je do ruky nebo nechává pohladit. K tomu nám o všech živočiších vypráví a zodpovídá naše dotazy. Celé středisko je interaktivně zařízeno, nikdo z nás se ani chvilku nenudí.
Do Kerteminde se vracíme i ve čtvrtek, projít si centrum a přístav. Dostali jsme tip na zmrzlinárnu. Její název je Vaffelhuset a návštěva opravdu stojí za to. Jedna porce sice stojí v přepočtu 100,-Kč, ale dostanete ji v ručně vyrobeném oplatkovém kornoutku a na dně se sladkou pěnou vyšlehanou z vaječných bílků. Snědli jsme si ji v blízké zahradě ve vnitrobloku, kde se nacházel malý skanzen a obchůdek s nejrůznějšími serepetičkami.

Na pátek se moc těšíme, hlavně Timonek. Jednou za rok se v Odense (3. největší město Dánska a největší město na ostrově Fyn) koná v muzeu vlaků exhibice s mašinkou Tomášem. Muzeum samo o sobě je moc hezky udělané, včetně jednoho celého patra s atrakcemi pouze pro děti, ale svést se skutečnou mašinkou Tomášem je opravdu veliký zážitek pro nás pro všechny a k tomu spousta doprovodných programů, uvnitř i vně muzea. Jen pozor na parkování, nevyplácí se parkovat mimo vyznačená místa.
V sobotu míříme do Odense znovu, tentokrát na bleší trh. Koná se téměř každý den ve veliké hale. Nepřeberné množství nádobí, nábytku, umění, hraček, oblečení a nejrůznějších doplňků. Smlouvat se nedá, vše je označeno čárovým kódem a platí se u jedné společné pokladny. Po asi dvou hodinách máme nakoupeno. Timi si pohrál s nabízenými hračkami a Maty to naštěstí celé prospal v kočárku. Po cestě zpět ještě kratší zastávka u známých našich přátel, kteří bydlí ve starém typickém domě a poté do domu našich přátel v Kerteminde na rozlučkovou večeři. Servírují nám uzenou rybu s toustem a nakládanými artyčoky, to vše polité syrovým vaječným žloutkem a poté smaženého platýze (typická dánská ryba) s vařenými novými bramborami a brokolicovým salátem se slaninou.
V Dánsku se velmi často na pozemcích u domů objevují stožáry s národní vlajkou. Dánskou vlajku jsme během našeho pobytu zahlédli nesčetněkrát – zapíchnutou do země u poštovní schránky, na stolcích v restauracích, nebo na návštěvě u známých ve váze s květinami. Vlajka prý nesmí chybět u žádné narozeninové oslavy či jiné více či méně významné události. Je to tradice.

Doma se vyhýbáme supermarketům, v Dánsku nám však po první návštěvě malé pekárny došlo, že tady se nám to nepodaří. V malých vesnicích a městečkách často není jiná možnost, než jídlo nakoupit právě jen v supermarketu a v malých obchůdcích ve městech je zboží v průměru čtyřikrát dražší. Zatímco například makovou bulku v supermarket Rema1000 pořídíte za 2,5dk, u maloobchodníka za 8dk.

Naše postřehy z Dánska:
- nakupujte v supermarketech, malých obchodů je poskromnu a jsou předražené. Spousta obalů je vratných (od mléka, jogurtů, …), zelenina bez obalů je bio a mouka často nenamletá,
- máte-li rádi ryby, zkuste se zeptat nějakého rybáře, jestli vám je neprodá (v obchodech je moc nenajdete),
- směnit peníze na dánské koruny netřeba, všude se dá platit kartou nebo případně i v eurech,
vozte si s sebou svačinu, restaurací je málo, zatímco příjemných odpočívadel dost (náš tip: sendviče se slaným dánským máslem, krevetami a jarní cibulkou),
- všichni mluví výborně anglicky - mladí i staří,
- psi musí chodit na vodítku (vyjma pláže od října do dubna) a existuje seznam zakázaných plemen.

Máte někdo nějaké další tipy, co navštívit v Dánsku (určitě jsme tam nebyli naposledy)?