V zimě do tepla na Tenerife - přes Home for Exchange

V lednu tohoto roku jsme vyrazili na 2 týdny ohřát se na největší ze sedmi Kanárských ostrovů – na Tenerife. Čekali jsme příjemné jarní teploty. Hlavně, že načerpáme energii ze sluníčka, svlékneme zimní oblečení a smočíme nohy v moři. Dočkali jsme se však krásného letního počasí, na pláži jsme pobývali v plavkách a kluci se i několikrát vykoupali. 😊

Vycestovali jsme díky homeforexchange.com – jedná se o bezúplatnou výměnu bydlení. Vy poskytnete svůj byt nebo jiné místo (tzv. second home, kterým může být, jako v našem případě, jiný byt, který pronajímáte) a na oplátku vy bydlíte u někoho. My si vytipovali Kanárské ostrovy, obeslali jsme několik nabídek a na výměně se domluvili s Angličankou Suzanne a jejím argentinským partnerem Carlosem. Svůj velký byt v městečku Playa San Juan na jihu Tenerife rozdělili na dvě samostatné jednotky, a právě jednu z nich využívají ke sdílenému ubytování. Za námi do Prahy přijedou na devět dní v červnu.

Vypůjčeným autem jsme procestovali velkou část ostrova. Sever je vlhký, úrodný a dost skalnatý, jih naopak vyprahlý a kamenitý s velkým počtem pláží (s černým pískem) a s turistickými letovisky. Střed Tenerife tvoří národní park Teide – celá jeho oblast připomíná měsíční krajinu.

NÁKLADY
zpáteční letenky pro 2 dospělé, 1 dítě a jedno batole do 2 let: 15 000,-Kč
ubytování: 0,-
půjčení auta na 9 dní (včetně 2 dětských sedaček): 4 300,-Kč

NÁŠ ITINERÁŘ
1. den:
let Praha – Londýn – Tenerife South, vyzvednutí auta z půjčovny na letišti a přesun do přímořského městečka Playa San Juan na jihu ostrova,

2. den:
Los Gigantes –  jedná se o skály tyčící se nad mořem do výšky 500–800 metrů. V blízkosti útesů se nachází stejnojmenné městečko s přístavem.

3. den:
hlavní město Santa Cruz – každou neděli se tam konají trhy s nejrůznějším jídlem, oblečením a starožitnostmi. Zastavili jsme se v kavárně plné místních lidí na domácí pochoutku Churro a na horkou čokoládu. Churro jsou dlouhé a tlusté smažené tyčky (z těsta připomínajícího langoše), které se namáčejí právě do čokolády nebo případně do kafe. V zastřešené části tržiště jsme si dali výbornou domácí a sugar free zmrzlinu a na doporučení zmrzlináře si zašli do blízkého stánku u silnice na tapas (vybrali jsme si brambory pečené ve slupce, chobotnici a žraloka s rajčatovou omáčkou). Ve městě jsme kromě trhů navštívili ještě Auditórium – jedná se o významnou architektonickou stavbu (koncertní síň) otevřenou v roce 2003. Nám dost připomínala operu v Sydney. Zajímavé je, že přilehlé molo tvoří obrovské betonové kvádry s malbami portrétů nejrůznějších skladatelů a zpěváku (nechybí ani Karel Gott nebo Bedřich Smetana).

4. den:
Loro park – zoo v severní části ostrova, která je otevřená 365 dní v roce. Každý den se tam konají exhibice s kosatkami, delfíny, tučňáky a papoušky. Vyplatí se v něm strávit celý den, moc jsme si to užili, všichni. Na kosatkách jsme byli dokonce 3x a z toho jednou ve „splash zone“, tedy na sedačkách v místě, kde máte 100% záruku, že budete úmyslně postříkáni vodou z bazénu přímo kosatkami. Na místě lze zakoupit pláštěnku (což jsme také udělali), která vás ochrání od opravdu vydatné sprchy. Byla to sranda. 😊 Vstup nás vyšel na téměř 2 000,-Kč, lze ale ušetřit, pokud se zakoupí předem online a vstupenku si vytisknete. Do areálu není problém vzít si vlastní jídlo!

5. den:
vesnička Masca - leží v horách, kam se dostanete autem po silnici plné serpentin. Samotná cesta je poměrně velkým zážitkem, občas je široká pouze pro jedno auto a každou chvilku narazíte na vyhlídku, kde se vyplatí zastavit a pokochat se krásnou přírodou. Z osady Masca vede dle nejrůznějších průvodců jeden z nejkrásnějších treků na Tenerife. Nám s malými dětmi postačila pouze samotná návštěva vesničky. Dali jsme si kaktusový džus (kaktusy v této části ostrova rostou na každém kroku, ale džus si nechají od turistů draze zaplatit 😊) a poslechli si místního umělce hrajícího na kytaru. Popojeli jsme o několik kilometrů zpět na pobřeží k místu Punta del Tento. Jedná se o maják na útesu, ze kterého je opět krásný výhled na okolí, a písečnou pláž, kde jsme strávili příjemnou hodinku koupáním a opalováním. Moře mívá teplotu kolem 20 st. C. Já bych tam nevlezla, ale všichni mí tři chlapi, a i jiní návštěvníci pláže, neměli problém. Dobré je vědět, že k majáku se autem dostanete pouze od pondělí do středy, od čtvrtka do neděle je třeba zaparkovat daleko dříve a pak absolvovat několika kilometrovou cestu pěšky. Na večeři jsme si zašli v městečku Garachico.

6. den:
sopka Pico del Teide - nejvyšší hora celého Španělska a zároveň třetí největší vulkán na světě dosahující výšky 3 718 metrů. Autem se dostanete maximálně do výšky 2300 metrů. Dále se musí lanovkou a poté ještě asi 200 metrů pešky, pokud chcete až na samotný vrchol. Lanovka stojí kolem 30 euro, musí se na ni vystát dlouhá fronta a na zbývajících 200 metrů je ještě potřeba zajistit si předem povolení. Protože se výstup nedoporučuje dětem do 3 let, spokojili jsme se s výškou pod lanovkou, která už tak pro nás byla nejvyšším místem, které jsme kdy navštívili. 😊 Celý národní park Teide je součástí UNESCO Připadali jsme si tam jak někde na Měsíci. Po cestě zpět do údolí jsme se ještě zastavili na pláži v městě El Médano. Bylo nám tak sympatické, že jsme hned naplánovali jeho další návštěvu na konci našeho pobytu na ostrově.

7. den:
letovisko Costa Adeje - tam jsme jeli vrátit vypůjčené auto. Strávili jsme celý den na pláži plné turistů, obchodů a barů a zpět domů (asi 30 km) jsme jeli místním autobusem.

8. – 11. den:
Playa San Juan – naše domovské městečko plné německých důchodců, co na Tenerife tráví víc, jak polovinu roku. Malé letovisko s písečnou pláží, malým přístavem a několika menšími útesy. Byli jsme často na pláži, koupali jsme se (já teda opět ne 😊), pozorovali místní život a házeli kamínky do moře – to jsme totiž dělali kdykoliv a kdekoliv, kde to jen trochu šlo, dětem stačí málo. 😊
Jeden z večerů jsme strávili u Suzanne a Carlose, kteří nás pozvali na výbornou Paellu! Dozvěděli jsme se od nich například, že evropští turisté v zimních měsících zanášejí na ostrovy různá virová onemocnění, že každou chvilku jim přiletí něco z Afriky (jednou vítr přivál třeba mnoho kobylek), a že s přibývajícím počtem hotelů se službou all inclusive ubývá práce místním muzikantům (a ne jenom jim). Hotely si je přestávají zvát, když už nepotřebují zdržovat své hosty v baru, kvůli větší útratě. Carlos je právě muzikant, který se usídlil na Tenerife pro jeho celoroční turistický ruch.

12. den:
vyzvednutí auta v Costa Adeje a přesun do města El Médano - města, které nás zaujalo už při jeho první návštěvě po cestě ze sopky. Je plné surfařů, umělců a volnomyšlenkářů. Půjčit si prkno nebo kite můžete na každém rohu a všude potkáváte sympatické „týpky“ indiánského vzhledu, „dredaté“ maminky s „dredatými“ dětmi nebo rovnou celé „hippies rodiny“. 😊

13. den:
let Tenerife South - Londýn - Praha

Tip na autopůjčovnu, cestujete-li s dětmi: půjčení auta na Kanárských ostrovech vychází v průměru pouze na 1 500,-Kč na týden. Levné autopůjčovny však požadují velký depozit (30 000,-Kč i více) a účtují si velké poplatky za půjčení dětských autosedaček (kolem 200,-Kč za jednu na den). My využili služeb německé půjčovny autoreisen.com, která se na první pohled zdála výrazně dražší, ale nevyžadovali žádnou finanční zálohu (při převzetí auta přímo na letišti stačí pouze na přepážce zaplatit za půjčení platební kartou, která je psaná na toho, kdo bude auto řídit), dětské sedačky má v ceně a auto šlo vrátit na jiném místě, než kde jsme si ho půjčili. Vypůjčili jsme si auto na prvních 7 dní (za 3 300,-Kč) a poté ještě na poslední 2 dny za 1 000,-Kč).